Küsitlus

Mitu korda päevas vaatad oma Facebooki?
 
Tere tulemast ajajuhtimise veebi

Ajajuhtimine.ee on on praktiline koht oma aja juhtimise kohta info hankimiseks ning teistega kogemuste jagamiseks. Siit leiad teooriat, näpunäiteid, kogemust praktikutelt, hiljem ka teste, kalkulaatoreid ja võimaluse ise panustada. Head uudistamist!

Ardo Reinsalu              Facebook logo Jälgi ajajuhtimisalaseid uudiseid Facebookis

Ardo Reinsalu
 
Ajauudis 2014/10: Hea ja halb rutiin!
Kolmapäev, 22 Oktoober 2014 22:37

"Hea hommikune rutiin tagab mõnusa päeva." "Igapäevane rutiin tapab loovuse." Sellised laused on osa meie leksikast ja sageli on sõnal „rutiin“ pigem negatiivne tähendus. Kuid kas rutiin on alati halb? Või kui on, siis kuidas sellest võitu saada? Kas on olemas head rutiini?

Chicago Ülikooli psühholoogi Wendy Woodi sõnul on harjumustel oluline roll – need aitavad meil elada stressivabamalt. Rutiinsed tegevused annavad elule teatud kindlustunde, neile ei pea mõtlema ja nii jääb osa ajutegevusest vabaks selleks, et leida uusi ideid, unistada või lahendada probleeme. Teadlased on ka leidnud, et stressis olev inimene saab tuge oma igapäevastest rutiinidest, olgu need siis head või halvad. Või mis vahe on üldse harjumusel ja rutiinil? Harjumus on tahtmatu, sunniviisiline või sissejuurdunud käitumine. Rutiin pigem teadlik pingutus teatud tegevuste plaanipäraseks elluviimiseks. Samas võib rutiin muutuda ka harjumuseks. Kui ma hommikuti tekitan endale rutiini 5 minutit võimelda ja sellest pidevalt kinni pean, võib sellest kujuneda harjumus, mille jätkamiseks ei pea ma enam teadlikult pingutama.

Mis teeb rutiinist hea või halva? Siinkohal tasub küsida, et kas antud rutiin aitab mind minu praeguste eesmärkide poole või mitte? Kui eesmärk on tervislikult toituda, on igaõhtune diivanil telekavaatamise kõrvale söödud kausitäis pähkleid ilmselt halb rutiin.

Rutiini negatiivse tähenduse all mõeldakse sageli, et rutiin tapab loovust ja muutust. Jah, kuid ka muutuse vajadus ja muutuse tekitamine peaks olema mingi regulaarsusega toimuv ettevõtmine. Ei saa loota olukorrale, et „kui aega jääb". Iga-aastast puhkusereisi ei pea me ju rutiiniks, kuid kui me seda regulaarselt ei planeeriks, jääks ta ilmselt ära. Loovas ettevõttes korraldatakse "rutiinselt" uute ideede jaoks ajurünnakuid ja arutelusid. Mulle meeldib kuulsa Ameerika näitekirjaniku ja telemehe Andey Rooney ütlus, et "kõik, kes ootavad head ideed, peavad ootama kaua. Kui mul on mingi artikli tähtaeg, siis ma istun lihtsalt laua taha ja otsustan,  et hea idee tuleb nüüd."

Tänapäeval on meie aeg täidetud sedavõrd paljude tegevustega, et jõuamegi tegeleda ainult igapäevaste, meie sõnul rutiinsete kohustustega. Sellisest oravarattast pääsemiseks või vahelduseks on olulised positiivsed rutiinid. Olgu selleks pühapäeviti pannkoogihommik perega, korra nädalas jalutuskäik mere ääres või traditsiooniline perereis. Veelgi enam – me peame kalendrisse kirja panema teistsuguseid üritusi. Kas tahad leida aega kinos käimiseks? Pane kalendrisse aeg järgmiseks kuuks! Nüüd, kus kinokülastus kalendris kirjas, on tõenäosus, et kuu pärast tegelikult sinna ka jõuad, tunduvalt suurem. Miks mitte panna kalendrisse igakuine sõpradega kohvikuskäik? Muuseumikülastus? Loo ise endale rutiin positiivsetest tegevustest. Neist võivad saada meeldivad harjumused, mis aitavad elust rohkem rõõmu tunda!

Ent kuidas loobuda halbadest harjumustest? Eelkõige alustame sellest, et kas ma tean oma halbu harjumusi? Näiteks igaõhtune teleseriaal, mille asemel võiksin tegelikult kallimaga suhelda või raamatut lugeda – kas ma seda pean halvaks rutiiniks? Nüüd, kui rutiin on kindlaks tehtud, tuleb seda lõhkuma hakata. Suurbritannia teadlaste hinnangul läheb halvast harjumusest loobumiseks rohkem kui kaks kuud.

Üks moodus on alternatiivtegevuse leidmine. Suitsetajatele soovitatakse sigareti asemel näiteks kommi närida. Või teha midagi muud, mis juhib hetkeks tähelepanu halvalt harjumuselt kõrvale. Näiteks õhtune näksimine – kui juba tõusid diivanilt püsti, et midagi "põske pista", mine ja võta snäki asemel klaas vett.

Veel tasub eksperimenteerida auhindadega. Luba endale väike tasu, mis motiveerib kohe nüüd ja praegu tegema midagi rutiinist erinevat. Olgu selleks siis tükike šokolaadi, tass head teed või lemmikloo kuulamine. Homme on mind aga innustamas juba tänane positiivne kogemus. Ja nii on positiivse tagasiside ja iseenda premeerimise toel võimalik rutiiniks muutunud halvast käitumisest loobuda.

Õnneks oleme kõik sotsiaalsed olevused ja rutiinilõhkumisele saab kaasata enda pereliikmeid, sõpru ja kolleege. Lepi näiteks kolleegiga kokku, et iga kord, kui ta tabab sind ebasoovitavalt tegevuselt, annab ta sellest kokkulepitud moel märku. Mitmeid halbu harjumusi ei pane me ise tähelegi. Teatud vande- või parasiitsõnade kasutamine võib meile olla liiga tavapärane, et seda ise märgata. Siinkohal tulevadki appi meid ümbritsevad inimesed, kes saavad oma meeldetuletusega halva rutiini lõhkumisele kaasa aidata.

Mitmed meie harjumused on seotud keskkonnaga. Muutuste tekitamiseks piisab sageli muudatustest meid ümbritsevatest visuaalsetes stiimulites. Suitsupakk, veiniklaas, snäkid, kodune sisselülitatud arvutiekraan – need tuleb silma alt ära paigutada! Nagu ütleb vanasõnagi: "mis silmist, see meelest!"

Hea rutiini loomine käib sarnaselt – ka siin tuleb eelkõige leida see harjumus, mida ma tahan endale sisse juurutada. Mida ma täpselt tahan teha, kui sageli, kuidas seda meeles pidada, kas see on mul kuskil kirjas? Head harjumused ei teki iseenesest (nagu ei kao halvad), et käin täna ühe korra trennis ja ongi tekkinud rutiin?! Ei! Hea rutiin nõuab samuti enda motiveerimist. Käin trennis ära ja luban endale mõnusa Cappuccino hubases kohvikus?! Ka siin on kasu sõpradest, sugulastest, kolleegidest – kaasa nad endaga hea harjumuse tekitamisse. Hoopis lihtsam on trennilubadusest kinni pidada, kui oled sinna kutsunud ka oma sõbra. Pärastlõunasest laupäevasest raamatulugemistunnist võib alguse saada tore traditsioon kogu perele. Ka visuaalne stiimul on hea abimees – autos vedelev trennikott aitab ehk ennast sportimiseks kokku võtta. Haardeulatuses olevat kitarri on alati lihtsam harjutada ja ekraani serva kleebitud post-it tuletab meelde olulise märksõna. Võib-olla on harjumused ja rutiin paratamatud. Öeldakse, et inimene on harjumuste ori. Kui aga olla juba millegi võimuses, siis pigem positiivse rutiini kütkes. Millised on sinu rutiinid – head või halvad?

Ardo Reinsalu

 
SMS sõnumile vasta hiljem
Esmaspäev, 13 Oktoober 2014 09:37

Saabus SMS - vastata kohe või hiljem? Tuleb välja, et hiljem. Prof Larry Rosen viis läbi huvitava uuringu, kus ühtesid tudengeid segati õppimise ajal 8 SMS sõnumiga, teisi 4 sõnumiga ja kolmandaid üldse mitte. Loogiline seos näitas, et rohkem sõnumeid/katkestusi andis kehvema tulemuse. Aga mis oli eriti huvitav - suur vahe oli selles, kas vastata sõnumile kohe või hiljem?! Ehk siis need, kes vastasid saabunud sõnumile KOHE, olid segamisest eriti häiritud! Siit selge moraal - kui SMS saabub, ära vasta kohe. Tee oma hetkel pooleli tegevus lõpuni ja siis vasta sõnumile!

 
Lõbusad videod teevad loovamaks
Kolmapäev, 01 Oktoober 2014 08:34

Kui juba tähtsad teadlaseonud nii ütlevad, siis PEAB ju tõsi olema. Igatahes kinnitavad meile uuringud, et inimesed, kes vaatavad lõbusaid videosid (näiteks Facebookist), on paremas tujus ja suudavad mõelda loovamalt. No ei ole just raketit...eadus, aga siiski hea põhjendus alustamaks oma hommikut naljakate (kassi)videotega?!

 
Ainult 2% on head multitaskerid
Esmaspäev, 25 August 2014 15:50

New Yorker teatab, et ainult 2% inimestest on head multitaskerid ehk mitme asjaga korraga tegelejad. Ajajuhtimises räägime pidevalt sellest, et mitu asja korraga ei ole hea - suureneb stress, väheneb töö efektiivsus. Ometi arvavad paljud inimesed, et just NEMAD on need 2% super multitaskerid. Kuid nagu ütleb uuring - just need, kes arvavad, et nad on head, pigem tegelikult seda ei ole. Mina olen hea meelega nende 98% hulgas, kes peab toimetama ühe olulise asjaga korraga.

 
Ameeriklased on kehvad puhkajad
Esmaspäev, 20 Oktoober 2014 16:16

51% ameeriklastest pole võtnud aastas ühtegi puhkusepäeva, kõigest 15% on puhanud rohkem kui 10 päeva. Kas see hea või halb? Üldiselt ikka halb. Erinevad uuringud on näidanud, et puhkamine tõstab töö tulemuslikkust - iga 10 tundi puhkust annab aastas 8% produktiivsuse kasvu. Või teine uuring, kus puhanud teadlased leidsid 82% jõudluse kasvu võrreldes mittepuhanutega. Meie kaamosega ilmselt on efekt veelgi suurem. Head puhkust!

 
Offtime ja Sanity aitavad filtreerida telefonikõnesid ja -sõnumeid
Neljapäev, 09 Oktoober 2014 09:43

Uus tase spämminduse vastu võitlemises on oma sissetulevate telefonikõnede ja sõnumite filtreerimine. Äpid Offtime ja Sanity nimelt võimaldavad ülitäpselt seadistada enda profiile nii, et vastavalt hõivatuse astmele teatud kõned lastakse läbi, teatud mitte. Mõned kõned tulevad ainult siis, kui helistaja helistab mitu korda. Vastused saadetakse vastavalt sinu soovile. Sama sõnumitega. Väga käepärane ja soovitan suure telefoni- ja smsikoormuse puhul kasutada.

 
Kasulikud äpid
Kolmapäev, 27 August 2014 11:13

Digitark on kogunud kokku 5 äppi, millest "tõepoolest ka kasu on" :). Kuna ka mulle tunduvad need äpid asjalikud, siis olgu nad siin ära nimetatud: Waze ummikuinfoks (eriti praeguste teetööde ja algava sügislogistikahooaja kontekstis), pargi.ee, Taxify takso tellimiseks, RMK matkaradade ja puhkekohtade äpp ning EMT Live äpp ürituste infoks või ostmiseks. Proovi ise järgi ja vaata, kas aitavad aega kokku hoida!

 
TOP10 õppetundi
Kolmapäev, 16 Juuli 2014 21:44

Tuhandete ajajuhtimisalaste artiklite seast julgen soovitada seda... Väike kokkuvõte. TOP10 olulist õppetundi, mis aitab kaasa enda aja ja elu paremale korraldamisele:
10. Tegele eelkõige 1-2 kõige olulisema tegevusega.
9. Enda tervis on ol...uline: Söö korralikult, maga piisavalt; ole füüsiliselt aktiivne.
8. Kõik soovitused ei sobi kõikidele - tea, et mis töötab ja mis ei tööta sinu jaoks.
7. Muuda harjumusi ja rutiini - need aitavad paremini enda aega korraldada kui suured projektid.
6. Paremaks jõudluseks tuleb hallata aega, enda energiat ja tähelepanu.
5. Pole olemas ühte super lahendust ajajuhtimise probleemidele - on olemas sajad väikesed nipid ja võtted, mis teatud olukordades võivad toimida.
4. Liiga palju rabelemine toob hoopis kahju - leia aega puhkamiseks ja pausideks.
3. Parim moodus enda motiveerimiseks on teada, et MIKS sa tahad midagi ära teha.
2. Ole ka enda suhtes positiivne - kui suhtud endasse negatiivselt, siis on raskem ka midagi ära teha.
1. Produktiivsus ei tähenda seda, et kui palju tegevusi sa ära teed, vaid mida sa saavutad!
Artikkel ise siit.
 
<< Algus < Eelm 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Järgmine > Lõpp >>

Lehekülg 1 / 12
Banner